2009. február 23., hétfő

Jog VS Kötelesség 1

Állandóan megy a vita, hogy a diákoknak/tanároknak mihez van joguk és mik a kötelességeik. Erről természetesen nekem is megvan a véleményem...

Kezdjük a diákokkal.
A diákoknak régebben nem voltak jogaik, csak kötelességeik. Ez így természetesen nem volt jó. Vegyük csak példának 'drága jó édesanyámat' (Hajdú Sógornak üzenem, hogy véleményem szerint ez a kifejezés is illene a listájába), aki magyarból világ életében jeles volt. Elment érettségizni, mire a magyartanár meghúzta. Amikor rákérdezett, miért, az azt válaszolta, hogy "az első fele tökéletes, a 2. fele rossz". És hiába volt felháborodva akár ő, akár a szülei, akár az osztályfőnöke, nem tehettek semmit. Fellebbezésnek helye nem volt. Tehát ebből is látjuk, hogy a régi rendszer rossz.

Ha viszont a mai rendszert nézzük, azt figyelhetjük meg, hogy az egész tökéletesen ellentétesen működik. Bár kötelességeik természetesen vannak, a jogaik oly mértékben megnövekedtek, hogy lassan nincs miért elvégezzék a kötelességeiket. Ha folytatódik ez a tendencia, előbb-utóbb jogukban áll majd nem elvégezni a kötelességeiket - ami valljuk be, elég érdekes paradoxon.
Erre is példa: egyik volt gimnáziumi évfolyamtársam nyelvórán nem kívánt aktívan részt venni a tanulásban, és igyekezett mind a tanárt, mind a társait hangos zenehallgatással és kiabálásokkal zavarni. Amikor a tanár kiküldte óráról, leb*zdmegezte, valamint közölte, hogy neki jogában áll részt venni az órán, tehát nem megy ki. Ezen kívül még ki tudja hány hasonló "rendbontást" követett el. A gyerek ma egyetemista, az ügynek semmilyen következménye nem lett egy nevelőtestületi intőn kívül, ami persze eltűnt a süllyesztőben, mintha nem is lett volna.
Tehát ez a rendszer sem jó. Valahol a kettő között kellene megtalálni a hangsúlyt.

Még egy picit a kötelességeket nézve: ha lebontjuk csak a tantárgyi kötelezettségekre, úgy gondolom nem ártana csökkenteni az egyes tantárgyak követelményeit, helyettük pedig más, sokkal hasznosabb tárgyakat oktatni. Pl: Ha a diákoknak nem kellene megtanulniuk Amerika, vagy Németország, esetleg Oroszország történelmét A-Z-ig, talán maradna idő, hogy megtanítsák őket szavazni, vagy csekket kitölteni, esetleg még arról is értesülhetnének, hogy mint állampolgárok - nem mint diákok - milyen jogaik vannak. Ha nem kellene nekik egy rakat teljesen fölösleges képletet és bizonyítást benyalniuk, talán tanulhatnának helyette Kreszt. És még sorolhatnám...

Ezeken kívül még egészen biztosan van egy csomó minden, amit javítgatni, finomítani kellene, de mivel most csak ennyi jutott eszembe, itt be is fejezem a diákok részéről. Remélhetőleg a hozzászólásokban majd mindenki sok okosságot fog írni, amiket kifelejtettem, vagy korábban eszembe se jutottak.

1 megjegyzés:

  1. Hát hát. Tény hogy mi diákok visszaélünk a rendszerrel, de ezért főleg a rendszer a hibás. Az a baj, hogy a gyerek kötelezően megy be, kötelezően tanul - céltanalnul. Illyetve annyit tud, hogy tanulok hogy majd később jobb legyen. Motiválni kell az embereket, mert a legtöbben nem fogják motiválni magukat. A szülők egyre kevesebbet foglalkoznak a gyerekeikkel. És befog indulni a tragédia. Az iszonyatos butulás. Aminek a végén az ember állati szinten fog kommunikálni társaival. Ez persze reméljük nem következik be. Szóval rossz a rendszer. De addig nem lehet mit tenni amíg az emberek nem fognak össze ^^

    VálaszTörlés